Directes
Ara en la televisió
ZOOM

Classe d'anatomia a la Facultat de Medicina de València

De la mà d'Eugeni Alemany visitem la Facultat de Medicina de València i ens endinsem en una classe d'anatomia on joves estudiants de medicina ens ensenyaran diferents parts del cos humà.

Transcripció

(Sona "Crec que em fa falta un cor nou", d'Els Jóvens)

Facultat de Medicina de València, una carrera que té fama de difícil no només pel temari, sinó també per situacions compromeses que es poden viure ací dins.

(Sona "Crec que em fa falta un cor nou", d'Els Jóvens)

Moment molt delicat perquè darrere d'aquesta porta està la classe d'anatomia on els estudiants de Medicina es formen i, evidentment, estan treballant amb cossos, amb cadàvers, mireu això, així que mostrarem açò amb respecte i delicadesa, però no podem obviar que estem en una sala plena de cadàvers.

(Sona "Crec que em fa falta un cor nou", d'Els Jóvens)

Arantxa, com estàs?

Molt bé.

La veritat és que és curiós el cos humà per dins.

Curiós, curiós. Aquesta assignatura com es diu?

Es diu Anatomia dels aparells i els sistemes.

És on es dona l'esplancnologia.

Esplancnologia.

L'estudi de les vísceres.

Són tots de primer?

Sí, perquè els coneixements d'anatomia són bàsics. No pots conéixer la fisiologia d'un organisme si no coneixes les parts que el componen.

Quina és la reacció la primera volta que un estudiant entra ací?

La primera volta venen calladets. És impressió perquè normalment no han vist cadàvers.

Els cadàvers que estan a la sala per al seu treball són donants amb el teixit a punt.

Està amb formol, ja no té sang.

És important dir que els cossos d'ací no són els que pensem d'una persona que acaba de faltar o una morgue. No és això, ni un tanatori. Són cossos que, jo que els he vist, ho hem comentat. Perquè veníem un poc que ens feia feredat. Quan ho hem vist, no ens ha impactat perquè són com mòmies.

Estan preparats. Estan fixats amb formol a través de les artèries i després els posem làtex líquid dins de les artèries, tot el sistema vascular arterial s'ompli de làtex i es veuen roges les artèries.

I per a l'alumnat és millor per a identificar.

En la classe de hui, en quines vísceres estàveu centrats?

En les vísceres del cap i del coll. Inclou la llengua, les glàndules salivals, la laringe, la faringe, l'inici de l'esòfag, les glàndules tiroidals…

Podria anara veure com fan una lliçó?

T'ensenyaran una dissecció.

El terme disseccionar és un derivat de dissecció,

que ve del llatí dissectione i vol dir 'tallar en dues part'".

Abans, disseccionar com a obrir en canal un ésser viu a l'estil del doctor Frankenstein per a estudiar-ne l'anatomia no era als diccionaris.

La raó era perquè ja hi havia el verb dissecar, que significa també tallar.

En el temps, va passar a voler dir preparar una persona o animal mort perquè parega viu. Em fa cosa només de pensar-ho, preferisc els ninots de cera.

No, que eixos també em fan por.

A mi que m'immortalitzen en ninot i que m'indulten, que això sí que és un bon record de vida.

Doctora? Doctor.

Doctora? Doctor.

Doctor?(XIC) Doctor.

Doctora?(XICA) Doctor.

Efectivament, està mort.

Andrea, de la Llosa de Ranes,

és el teu primer curs.

Estaves donant la lliçó, no?

Sí.

Te l'has preparada?

Sí.

Què explicaves ara?

La laringe.

La laringe.

I què ens pots dir?

La formen cartílags, músculs i més, sobretot intervé en la respiració, i evita que passe l'aliment.

Està dient-ho bé?

Què tal? S'ho havia preparat bé?

Es nota que sou amigues.

El pitjor d'estar ací?

L'olor.

L'olor? Jo no note res.

M'he acostumat de pressa.

Perquè estan tancats.

Pot ser.

Mira que guapet, que pareix un entrepà. Què és?

(XIC) Tiroide.

I per a què serveix?

Secretar hormones.

Una glàndula?

I on està? Me la sabries posar?

Posa-la.

Més o menys. A veure si et faig mal.

Tampoc cal que me la claves.

Quantes d'aquestes en tenim?

És una amb dos lòbuls.

És una amb dos lòbuls. Bilobular.

Bilobular.

Queda molt guai, la paraula. I estan les dues al costat?

Estan les dues ahí.

No podeu firmar receptes.

Què feu?

Estudiar.(TOTS) (RIUEN)

Però si m'entrara un atac, sabríeu fer la reanimació?

(ESTUDIANTS) Sí!

Em quede més tranquil.

Gràcies, no vos vull emprenyar més.

Continueu endavant.

Deixem les estudiants que són el futur de la medicina, de la medicina valenciana.

Vocabulari

Amb ells aprendrem alguns conceptes d'anatomia, però també moltes expressions amb parts del cos, com tocar el nas o tindre molta cara. En coneixes alguna més?

Nivell C1 Vocabulari Expressions Salut Educació