Directes
Ara en la televisió
À PUNT NOTÍCIES NIT
Ara en la ràdio
FÓRMULA TERRITORI (reemissió)

5 cèntims | La connexió

En aquest capítol de 5 cèntims de valencià, Nelo Gómez, el presentador, ens parla de la connexió perquè puguem redactar textos més ben cohesionats.

5 cèntims | La connexió

Transcripció

Ei, fanàtics de la llengua! Com anem? Hui toca fer-vos cinc cèntims sobre els connectors en valencià formal. He dit connectors, no euroconnectors. Ai, deixem-ho estar. Soc Nelo i posaré llum a la foscor d'este tema aparentment misteriós. Els connectors. Connectors. Oh… (AGUT) Connectors! Comencem. Els connectors són paraules o agrupacions de paraules que, com el seu nom indica, enllacen o posen en relació altres elements. Com per exemple, Carlos Sobera en First Dates, el programa de tele de cites. La categoria dels connectors és un calaix de sastre en què conviuen… Pràcticament, com una paella de les de Madrid. (ARCADES) Pel que fa a la classificació dels connectors, n'hi ha que connecten elements dins d'una oració composta o entre oracions diferents. Fàcil, veritat? (LENT) Fàcil, veritat? També cal distingir entre els connectors que només connecten i els que, a més, hi introdueixen el punt de vista de l'emissor. No pensa dir res sobre l'emoticona que ja hem dit que no tocava. Mmm? Segon avís. Connectors que introdueixen el punt de vista de l'emissor. Connectors que només connecten. Exemple clar. Però… Ha quedat clar? Les interjeccions són expressions pròpies de la llengua oral, col·loquial, que ajuden a la comunicació. Com ara… Però també són interjeccions… Ara que ja coneixem un poc de teoria, vos propose un poc de pràctica amb el següent exercici.

(Sintonia alegre)

Vos plantejaré dos opcions i heu de dir-me quina penseu que és la correcta. Els connectors… La correcta és la a! Això de First Dates era un acudit. A ningú que li passe. Heu encertat? Si ho acabe de dir fa un minut! Esteu pendents de mi o del mòbil? Ho dic perquè el 99% dels qui esteu mirant este vídeo ho feu des del mòbil. Què vos ha pogut distraure? Un teatre?

Dediquem-li ara un poc d'atenció al… Però què m'estàs contant!? Perdó, ho havia de dir. El però pot dur a terme tres funcions: La primera és el però com a connector textual. Ací en teniu un exemple a l'estil Mr Wonderful depressiu. Però les coses no sempre ixen com ens agradaria. Les expectatives són el pitjor enemic que tenim. La millor manera de no acabar decebut és no posar expectatives… en el València CF. La segona funció és… que s'escriu entre comes. Este però és l'únic que es pronuncia amb la o oberta i que en valencià el fem servir només en situacions molt formals. Per exemple, així: Els experts recomanen assistir a classes presencials com a opció efectiva per a preparar proves de valencià. Els 5 cèntims de valencià, però, també poden ser-hi molt útils. La tercera funció és… Ha quedat clar fins ací? Mmm? Vos propose un exercici.

(Sintonia alegre)

Recordeu: jo plantejaré dos opcions i heu de dir quina penseu que és correcta.

Pregunta 1. La correcta és la a, ja que això d'anem a vore no és una estructura pròpia del valencià. Ja ho sé, que sí, les fem servir molt sovint, però no. Igual que el vaig a més infinitiu. No. Caca. No. Seguim!

Pregunta 2. L'únic però que es pronuncia com a paraula aguda, amb la o oberta, però, és… a… (RIU) b, c… La correcta és la b. I que només l'utilitzem en oracions bastant formals. Els 5 cèntims de valencià, però, poden ser candidats als Oscar de la llengua.

Anem ara amb els significats de la connexió. Té quatre significats bàsics. Suma o addició. Disjunció. O una cosa o l'altra. En què es distingeixen la finalitat, la causa i la condició. Gràcies. (FALSET) T'ho mereixes, bonic! Ja ho sé, ja ho sé. Gràcies. Ara comentarem alguns organitzadors textuals de cada tipus tot i que ens en deixarem molts, perquè açò només són cinc cèntims de valencià, no dos milions de peles de valencià. Mil, dos mil, tres mil… (Aplaudiment)

Olé, olé, olé. Fixeu-vos que tots són parentètics. Parentètics, que no patètics. Que vol dir que són formals i que darrere els posem una coma. No vos encanteu, que no hem acabat. (Encert) Jo també he trobat a faltar els sons de la fira. I, per últim, els connectors de conseqüència. No porten coma darrere. Què? Com vos trobeu? Cansats després de tot este llistat? Doncs imagineu jo, que l'he llegit! Teniu alguna beguda energètica? No? I cianur? (Sintonia alegre)

Recordeu: vos done diferents opcions i heu de dir quina penseu que és la correcta.

Pregunta 1. Els connectors d'especificació en concret, en particular, especialment, en especial, de fet, fet i fet són… La correcta és la a, perquè sumen. I addició s'escriu amb dos d, com en anglés in addition. Exemple: L'opinió del jurat dels Oscar, en concret la de Francis Ford Coppola, és que Nelo és el millor actor que hem vist mai. En primer lloc, en concret suma un element concret, el meu amic Francis, a l'element general: el jurat. En segon lloc… gràcies, Francis. Jo també ho pense, però queda millor si ho diu altre.

Pregunta 2. El connector tanmateix és de… La correcta és la b. L'adverbi tanmateix es fa servir per a marcar contrast entre dos elements d'una connexió, i equival a expressions com ara… Em meresc un Oscar. Tanmateix… ací estic.

Ací tenim algunes remarques per a evitar errors típics en connectors.

Primera remarca. No és correcte fer servir però que amb valor intensificador. També podeu dir… i quedar més amples que llargs. Es considera calc del castellà la forma per molt que. Cal substituir-la per… Francis, que no. Que no em convenceràs. No pense fer la pel·lícula. Estic ací a gust. Intentarem utilitzar els connectors d'una banda i d'altra banda seguint una seqüència lògica de dos parts en l'argumentació. De la mateixa manera, podríem usar… Connectors comparatius i condicionals. Són incorrectes per al condicional les estructures… Per tant, no convé dir: Sinó… I tampoc no convé dir… No! Sinó… Però eh, que encara no me'n vaig. Primer vos propose l'últim exercici.

(Sintonia alegre)

Preparats i preparades? Vos plantejaré dos opcions i heu de dir quina penseu que és la correcta. Una altra vegada? Sí, és el mateix joc partit en tres, eh?

Pregunta 1. Quina és l'opció correcta? Ah! I que no, que no m'han tocat. No m'han tocat. Ja sé que vosaltres tampoc ho enteneu. És incomprensible que no me n'hagen investit president encara. Però el però que molt és una estructura poc pròpia en valencià. Per tant, la correcta és la a. (IMITA OVACIÓ) Seguim.

Pregunta 2. Quina és l'opció correcta? (Rellotge) Molt bé, la correcta és la b. No és una estructura pròpia d'expressar condició en valencià. Que no!

I fins ací ha arribat la nostra explicació dels connectors. Estudieu i connecteu-vos a esta llengua tan meravellosa. Mira, ara hem encertat l'emoticona, per fi! Moltes gràcies per l'atenció i vos esperem en pròxims 5 cèntims sobre el valencià.

Vocabulari

Els connectors són paraules o expressions que ens ajuden a establir vincles entre els diferents elements d'un text. Però, de connectors, n'hi ha molts i potser et convé fer-ne un repàs en aquesta activitat digital.

Nivell C1 Gramàtica Connectors 5 cèntims