Lletres que defensen somnis: els drets de la infància a l’aula

Dia Mundial de la Infància / Apunts de Llengua
Dia Mundial de la Infància / Apunts de Llengua / Dia Mundial de la Infància / Apunts de Llengua

Cada 20 de novembre, el món sencer celebra el Dia de la Infància per a recordar que totes les criatures tenen dret a créixer sanes, estimades i escoltades. Però també pot ser una gran ocasió per a concebre la llengua d’una altra manera, és a dir, com una eina per a expressar-se, per a aprendre i per a defensar allò que és just.

En esta proposta didàctica, l’aula es convertix en un espai on les paraules cobren pes i sentit. A partir d’una lectura guiada sobre els drets de la infància, treballarem l’ortografia de manera pràctica, vinculant les lletres amb emocions, valors i reflexions reals. Perquè cada paraula ben escrita té un rerefons: mirar el món amb respecte.

Primera part: fer una lectura guiada amb implicació emocional

Podem començar amb un text senzill i inspirador, com un fragment de la Convenció dels Drets de l’Infant adaptat a l’edat de l’alumnat. Després, podem plantejar-los qüestions com què vol dir tindre drets o com ens sentiríem si no poguérem fer les mateixes coses que altres xiquets i xiquetes, com ara jugar o anar a escola.

En esta conversa, el professorat pot destacar paraules clau per a treballar l’ortografia: drets, feliç, escola, família, respectar, ajudar… Es tracta de buscar paraules carregades de significat perquè entenguen la importància d’escriure correctament.

A continuació, les escriurem en targetes de colors i crearem el nostre propi mural dels drets. Per a fer-ho, cada alumne escollirà una paraula i la inclourà en una frase ben escrita. D’esta manera, la correcció ortogràfica es convertix en un acte conscient: una manera de cuidar el missatge.

Segona part: escriure perquè s’escolte la veu dels infants

Després de la lectura, arriba el moment de produir textos curts: cartes, missatges o xicotets manifestos en què l’alumnat escriga què significa per a ells un dret concret.

Per exemple: «Tinc dret a jugar cada dia perquè jugar em fa sentir lliure», «Vull que tots els xiquets tinguen una escola on aprendre amb alegria». Després, intercanviaran els missatges entre ells per a fer-ne una correcció col·lectiva.

Esta activitat no sols reforça l’ortografia i la puntuació, sinó que desperta la consciència lingüística i emocional. Quan un alumne corregix una paraula, pot entendre que una lletra mal posada pot canviar el sentit d’una idea. I això, en un text sobre els drets, té molt de valor.

Una ortografia amb cor

Treballar l’ortografia no ha de ser només repetir normes o corregir errors. També pot ser una manera d’educar en valors. Escriure bé és respectar la llengua, però cuidar el que diem, com ho diem i per què ho diem també és una manera de respectar els altres. Quan els xiquets i xiquetes entenen que les paraules ajuden a defensar drets, aprendre a escriure bé deixa de ser una obligació i es convertix en una forma d’expressar-se, de participar i de fer-se escoltar.

Perquè, en definitiva, cada paraula és una xicoteta declaració de principis i una ferramenta poderosa per a construir un món més just.

També et pot interessar

stats