Laboratori de lletres: experiments per a aprendre a llegir
Quan pensem en la ciència ens imaginem laboratoris plens de tubs d’assaig, microscopis, llums que brillen i líquids de colors. Però... i si et diguérem que també podem experimentar amb les paraules?
La llengua, igual que la física o la química, té les seues pròpies fórmules i reaccions. Només cal un ingredient essencial: la curiositat.
En esta proposta per a la Setmana de la Ciència transformarem l’aula en un laboratori lingüístic. L’objectiu? Que els xiquets i les xiquetes aprenguen a llegir per a utilitzar la lectura com a ferramenta per a comprendre, experimentar i crear.
Experiment 1: El globus que s’unfla sol
Hi ha experiments que mai fallen. El del globus amb vinagre i bicarbonat és un clàssic, però mai deixa de sorprendre. Ara, a més, hi aportarem una mirada lingüística.
El docent prepararà cartolines amb el nom del material necessari escrit en majúscules i les enganxarà al cantell de la taula, de manera que queden penjant i es vegen. Després presentarà els utensilis (botella, bufa, bicarbonat, vinagre...) i els col·locarà al costat de cada cartolina per tal que l’alumnat relacione objecte i paraula.
També podem marcar la lletra inicial de cada paraula amb un color diferent de la resta perquè intenten descobrir si correspon a la del nom propi d’algun company. Fins i tot, si es troben ja en tercer curs d’infantil, podem fer puzles amb les lletres i que juguen a intentar col·locar-les en l’ordre correcte.
A continuació, llegirem els passos de l’experiment un per un i convidarem els xiquets a seguir amb atenció el que anem explicant, i així treballem la concentració i la comprensió de les instruccions.
Amb este experiment aconseguirem:
- Reconéixer verbs d’acció (posar, mesclar, observar...).
- Identificar les lletres inicials de paraules conegudes.
- Aprendre vocabulari científic bàsic a partir d’imatges i accions.
- Comprendre seqüències temporals amb suport visual (primer, després, finalment).
Experiment 2: Les lletres invisibles
Amb cera blanca escriurem les inicials de tots els alumnes en cartolines i les disposarem en superfícies diferents perquè s’assequen. En les mateixes superfícies, prepararem pinzells i aigua amb colorant perquè cada infant pinte alguna cartolina per damunt, com si la volguera acolorir.
A poc a poc apareixerà la lletra oculta. Aleshores, hauran d’esbrinar a quins companys o companyes correspon. D’esta manera, treballarem:
- Vocabulari: aigua, cera, color, amagar, aparéixer, màgia...
- So i lletra: reconeixeran les inicials dels noms i el so que representen.
- Prediccions: abans de pintar, podem fer-los preguntes perquè intenten endevinar què passa amb les cartolines o què hi haurà escrit.
- Descripcions orals: hauran d’expressar què han trobat a la taula, què ha passat i què han descobert quan s’han assecat les cartolines.
Experiment 3: Paraules de llum
El tercer experiment mostrarà als més menuts com la llum del sol també pot escriure paraules i canviar el color de les coses. Per a fer-ho, només necessitarem cartolines de colors, retalls de lletres amb cartolina blanca, pinzells, aigua i un lloc assolellat, que pot ser el pati o un espai de l’aula amb una finestra a prop.
El docent ajudarà els infants a col·locar les lletres damunt de cartolines formant paraules curtes en funció del que es vullga treballar. Per exemple, podem proposar paraules com sol, mar, flor, cel, riu, ona, sal, mel, neu... per a treballar elements de la natura.
A continuació, pintarem tota la superfície amb aigua amb pinzells grans o esponges i deixarem les cartolines uns minuts al sol. En assecar-se, comprovarem que el paper canvia de color. En canvi, les parts tapades per les lletres queden més clares, com si la paraula haguera aparegut per art de màgia!
Amb esta activitat, treballarem:
- La forma global de paraules curtes
- La relació entre sons i lletres
- Identificació de camps semàntics.
Comprendre per a crear
Amb estos experiments lingüístics, l’aula es transforma en un espai d’exploració on la lectura i la ciència caminen juntes. L’alumnat aprén a interpretar instruccions, identificar verbs clau i a seguir seqüències, però també a pensar, predir, compartir i expressar-se.
Treballar la comprensió a través dels textos instructius té efectes sorprenents:
- Desenvolupa l’autonomia lectora
- Potencia l’observació i el raonament
- Enfortix la competència comunicativa
- Sobretot, desperta la curiositat per aprendre
Cada text és com una fórmula i cada paraula, un ingredient amb poder. I com en qualsevol experiment, no sempre ix bé a la primera. Però això també forma part del procés d’aprenentatge: analitzar, rectificar i tornar-ho a intentar.
Perquè, al cap i a la fi, llegir és experimentar. És provar, observar, descobrir i compartir el que hem entés. I en este petit laboratori de paraules, cada lectura pot ser una reacció màgica capaç d’encendre la curiositat i fer créixer el pensament.