La ciència parla: experiments lingüístics que inspiren

Setmana de la Ciència
Setmana de la Ciència / Apunts de Llengua

Durant la Setmana de la Ciència, tenim l’oportunitat de convertir les aules en un espai d’experimentació on la llengua juga un paper tan important com els tubs d’assaig o els microscopis. Es crea un context en què els alumnes poden esdevindre científics que observen i experimenten amb paraules i, aleshores, escriure, descriure o donar instruccions es transforma en una manera de mirar el món plena de curiositat i atenció.

Els experiments lingüístics encaixen amb naturalitat en este context i, igual com en un laboratori es barregen substàncies, a l’aula es poden barrejar frases i idees. A més, tot experiment té una fase final: comunicar perquè s’entenga millor la realitat. Per això, és una bona oportunitat perquè l’alumnat veja la llengua no com una assignatura aïllada, sinó com una ferramenta del seu dia a dia.

Textos que cobren vida

Les activitats de la Setmana de la Ciència donen sentit als textos instructius, divulgatius i expositius, que es convertixen en històries de descobriments. A més, seguir un procediment ajuda a ordenar idees, mentre que aconseguir que s’entenga obliga a utilitzar connectors clars i a distribuir correctament la informació, així com a incorporar vocabulari especialitzat.

Per a treballar els següents punts, es pot recórrer a recursos senzills com:

  • Plantilles de protocols on els alumnes hagen d’omplir els buits amb verbs en imperatiu.
  • Llistes de connectors (primer, després, en conseqüència, si…, aleshores…) perquè els integren en les seues instruccions.
  • Targetes amb vocabulari científic que s’ha d’incorporar obligatòriament en la redacció d’un experiment.

La gramàtica també apareix de forma més espontània. Quan un alumne descriu un experiment o imagina què passaria si canviara un pas, utilitza expressions de causa, conseqüència o hipòtesis sense adonar-se’n. Per a reforçar-ho, podem proposar:

  • Exercicis de reescriptura: convertir frases actives en passives dins del context científic.
  • Preguntes per a treballar diferents temps verbals, com el condicional, a partir de diferents qüestions. Així, per exemple, treballaríem el condicional a partir de preguntes com «Què passaria si canviàrem la quantitat d’aigua?».
  • Debats científics on hagen d’argumentar conclusions per a treballar l’expressió oral.

D’esta manera, allò que sovint es percep complicat passa a ser, simplement, el llenguatge que necessiten per a fer-se entendre.

Fer créixer la curiositat

Convertir la llengua en un instrument d’exploració durant la Setmana de la Ciència desperta la curiositat dels alumnes i fa que la classe siga més dinàmica i creativa. Quan escriuen, expliquen o argumenten, no sols aprenen vocabulari i gramàtica: aprenen a mirar el món amb més atenció i a explicar-lo amb les seues pròpies paraules.

Quins experiments lingüístics podries provar la propera setmana per a aconseguir que els teus alumnes vegen la llengua com una ferramenta per a explorar i explicar el món que els envolta? Celebrem junts la Setmana de la Ciència i fem que les paraules també es convertisquen en part de l’experiment.

També et pot interessar

stats