La ciència parla. Experiments lingüístics que inspiren

La ciencia parla.Experiments linguistics que inspiren bc40924
La ciència parla, experiments lingüístics que inspiren / Apunts de Llengua

Durant la Setmana de la Ciència, tenim l’oportunitat de convertir les aules en un espai d’experimentació on la llengua juga un paper tan important com els tubs d’assaig o els microscopis. Es crea un context en què els alumnes poden esdevindre científics que observen i experimenten amb les paraules. El fet d’escriure, descriure o donar instruccions es transforma en una manera de mirar el món plena de curiositat i atenció.

Els experiments lingüístics encaixen amb naturalitat en este context. De la mateixa manera que al laboratori es mesclen substàncies, a l’aula es poden barrejar frases i idees. A més, qualsevol experiment té una fase final: aprendre a comunicar perquè s’entenga millor la realitat. Per este motiu, és una bona oportunitat perquè l’alumnat conceba la llengua no com una assignatura aïllada, sinó com una ferramenta per al dia a dia.

Textos que cobren vida

Les activitats de la Setmana de la Ciència donen sentit als textos instructius, divulgatius i expositius, que es convertixen en històries de descobriments. A més, seguir un procediment ajuda a ordenar idees, mentre que fer-nos entendre i explicar-lo obliga a utilitzar connectors clars i a distribuir correctament la informació, i també ens força a incorporar vocabulari especialitzat.

Per a treballar els punts següents, es pot recórrer a recursos senzills com estos:

  • Plantilles de protocols amb buits que l’alumnat ha d’omplir amb verbs en imperatiu.
  • Llistes de connectors (primer, després, en conseqüència, si…, aleshores…) perquè els integren en les instruccions.
  • Targetes amb vocabulari científic que s’ha d’incorporar obligatòriament en la redacció i explicació de l’experiment.

La gramàtica també es treballa i sorgix de la manera més espontània. Quan un alumne descriu un experiment o imagina què passaria si canviara un pas, utilitza expressions de causa, conseqüència o hipòtesis sense adonar-se’n. Per a reforçar esta destresa, proposem:

  • Exercicis de reescriptura per a convertir frases actives en passives dins del context científic.
  • Preguntes per a treballar diferents temps verbals, com el condicional, a partir de diverses qüestions. Així, per exemple, treballaríem el condicional a partir de preguntes com «Què passaria si canviàrem la quantitat d’aigua?».
  • Debats científics on hagen d’argumentar conclusions per a treballar l’expressió oral.

D’esta manera, allò que sovint es percep complicat es materialitza en el llenguatge que necessiten per a fer-se entendre.

Fer créixer la curiositat

Convertir la llengua en un instrument d’exploració durant la Setmana de la Ciència desperta la curiositat dels alumnes i contribuïx perquè la classe siga més dinàmica i creativa. Quan escriuen, expliquen o argumenten, no sols aprenen vocabulari i gramàtica, sinó que aprenen a observar el món amb més atenció i a explicar-lo amb paraules pròpies.

Quins experiments lingüístics podries dur a terme la setmana que ve per a aconseguir que els teus alumnes vegen la llengua com una ferramenta per a explorar i explicar el món que els envolta? Celebrem junts la Setmana de la Ciència i fem que les paraules també formen part de l’experiment.

També et pot interessar

stats